سرخط خبرها

سرنوشت شهیدی که با نخ رنگی گره خورد | گفت وگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی، درباره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای «نشان»

  • کد خبر: ۲۰۰۲۴۳
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
سرنوشت شهیدی که با نخ رنگی گره خورد | گفت وگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی، درباره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای «نشان»
فیلمساز فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای نشان گفت: این داستان را که شنیدم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم که هویت یک انسان با یک نخ دکمه گره می‌خورد و این اتفاق بسیار عجیب است.

شهرآرانیوز، فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای نشان، یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰، ساخته سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی است.

این هنرمند درباره ایده فیلم نشان  می‌گوید: این ایده زمانی در ذهنم جرقه زد که ما در حال انجام پروژه‌ای مشترک با بنیاد شهید بودیم. ما در این پروژه، با خانواده شهدا و آزادگان خاطره‌نگاری می‌کردیم که این طرح امسال نیز در حال انجام است.  

ولی زاده ادامه می‌دهد: سال گذشته با والدین شهدا مصاحبه می‌کردیم. این فیلم درباره مادری است که زمانی‌که فرزندش به جبهه اعزام شده بوده دکمه لباسش افتاده بوده که این مادر با نخ رنگی دیگری این دکمه را می‌دوزد. کار این مادر به عمد نبوده و در آن لحظه فقط همان نخ رنگی بوده که مادر لباس را بدوزد.

این فیلمساز بیان می‌کند: در دهه ۶۰، جنگ در حال جریان بود. تکنولوژی شناخت و تشخیص هویت پیشرفت نکرده بود. هنگامی که پیکر شهید را آوردند، جنازه بدون سر و قابل شناسایی نبود. سر و گردن رفته بود و پلاکی هم مبنی بر شناخت این شهید وجود نداشت و عملا بی‌هویت مانده بود. آن مادر، فرزندش را از همان دکمه با رنگ خاصش که نشانه‌ای به حساب می‌آمد شناخت. این داستان را که شنیدم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم که هویت یک انسان با یک نخ دکمه گره می‌خورد و این اتفاق بسیار عجیب است.

این فیلمساز مشهدی در ادامه می‌گوید: این موضوع چندین روز ذهن من را درگیر کرده بود از چندین ارگان مختلف با من تماس می گرفتند و پیشنهاد ساخت ۱۰۰ ثانیه‌ای را می‌دادند. ابتدا با این موضوع مخالفت کردم بعد از مدتی که دوباره با من تماس گرفتند من این را یک نشانه برای خودم تلقی کردم و فیلم نشان را ساختیم. انگار با این سوژه من داشتم زندگی می‌کردم خیلی سریع این فیلم را ساخته و تحویل دادم.  

به گفته او، این فیلم سه تندیس دریافت کرد. در جشنواره ۱۰۰ پارسال این فیلم برگزیده انجمن سینمای جوانان ایران شد. در بخش فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای جشنواره اختران و همچنین بازیگر این فیلم تندیس دریافت کرد.  

ولی زاده در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به اهمیت فیلم کوتاه اشاره می‌کند و می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی همه چیز را به سمت کوتاه شدن برده‌اند. ظاهرا ذائقه مخاطبان نیز فرق کرده و حوصله آن‌ها نیز کمتر شده است از این جهت فیلم‌های کوتاه اهمیت زیادی پیدا می‌کنند که اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم اهمیت آن بسیار زیاد و چشمگیر بوده است.  

این فیلمساز مشهدی در پایان می‌گوید: به عقیده من فیلم‌سازان مشهدی فعال هستند و خوب کار می‌کنند. ما چندین مشکل عمده داریم که اولین موردی که می‌توانم به آن اشاره کنم کمبود فیلم است. ما اسپانسر هم کم داریم، زیرا فیلم سازی، کاری گران بوده و راحت نمی‌توان فیلم ساخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->